понедельник, 30 марта 2015 г.

Програма самореалізації особистості

Програма самореалізації особистості
(Комплексна система завдань
за темою: «Селянська реформа 1861 року у Наддніпрянській Україні.»)
«Те, що я чую, я забуваю. Те, що я небачу, а чую, я трохи  пам 'ятаю. Те, що я чую, й обговорюю — я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю — я набуваю знань.»
Юний друже!
Пропоную тобі здійснити подорож сторінками історії Наддніпрянської України в період найголовнішої реформи того часу.
В Україні період кінця 50-х — початок 60-х pp був переломним.. У цей час, коли стало неможливим збереження феодально-кріпосницьких відносин, відбулося скасування кріпосного права, почав встановлюватися новий, буржуазний лад.
Процес утвердження капіталізму в Україні розвивався зі своїми закономірностями та  особливостями, які були зумовлені історичним минулим та колоніальною політикою, російського  царизму щодо України.
Утвердження капіталістичного устрою  в Україні обумовило інтенсивний розвиток промисловості, сільського господарства, торгівлі.  Та непослідовність селянської реформи зумовили збереження численних пережитків феодалізму в економічній, соціальній та політичній галузях життя.

Реформою 1861 p. було створено певні умови для швидкого розвитку промислового капіталізму, що звертав увагу на попит  продукції  чорної металургії та машинобудування, кам'яне вугілля, залізну руду
Якщо ти хочеш розібратись у питаннях історичного процесу в період кінця 50-х — початок 60-х pp.,   які продовжують хвилювати не одне покоління людей, пропоную уважно дослідити тему і виконати до неї різні види завдань, а також  вислови  своє ставлення до подій цього періоду.
Бажаю тобі успіху!












№ з/п
Види завдань
Твоє
ставлення
1.
Розвиваємо вміння працювати з історичними джерелами інформації.

2.
Розвиваємо вміння складати схему

3.
Удосконалюємо вміння порівнювати реформаторські процеси, що відбувалися в Наддніпрянській Україні та в Західній Україні.

4.
Працюємо з історичною термінологією

5.
Знаходимо зв’язки з іншими реформами, які проводив російський уряд на території України

6.
Розвиваємо вміння працювати з фот о документами

7.
Розвиваємо творчі здібності

8.
Учимося ораторській майстерності

9.
Учимося самостійного пошуку інформації з теми

10.
Доводимо свою точку зору

Умовні позначки:                       ! – цікаве,              ? – важке,         ~ - нецікаве







Завдання 1. Розвиваємо вміння працювати з історичним джерелом інформації.
Схема аналізу історичного документу
            Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи переказ про подію з уст дослідника).
            Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
1.  Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
2.  Про що розповідається в документі? Яка сторона події чи явища замовчується?
3.  Коли написаний цей документ? Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
4. Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
5. Якими мотивами керувався автор документу?
6.  Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи  процес?




Документ:
Маніфест і Положення19 лютого 1861 р. Місцеві Положення на Україні.
Царський маніфест 19 лютого 1861 p., Загальне Положення про селян, що вийшли з кріпосної залежності, і Положення про викуп селянами їх садиб та польових угідь визначали основні принципи реформи по всій країні. Крім того, були опубліковані різні «Додаткові правила» і чотири Положення для окремих місцевостей:
1) для великоросійських, новоросійських і білоруських губерній (так зване Великоросійське положення);
2) для губерній «малоросійських» — Чернігівської, Полтавської і частини Харківської;
3) для південно-західних губерній — Київської, Подільської і Волинської;
4) для північно-західних губерній — Віленської, Ковенської, Гродненської, Мінської і частини Вітебської. Отже, України стосувалися перші три місцеві Положення, у яких забезпечувалися специфічні інтереси поміщиків різних її районів.
Маніфест і Положення вирішували основні питання, пов'язані із скасуванням кріпосного права:
1) ліквідація особистої залежності селян від поміщиків, їх особисте звільнення і створення органів селянського управління;
2) наділення селян землею і визначення за неї повинностей;
3) викуп селянських наділів.
Особисте звільнення селян і створення органів селянського управління.



 Завдання 2. Розвиваємо вміння складати схему
Склади схему «Правова основа селянської реформи», зазначивши:
*Правова основа селянської реформи;
*Назва документу, що дозволяв поділ землі між селянами;
*Назва губерній та принци поділу землі;
*До чого призвело.




Завдання 3. Удосконалюємо вміння порівнювати реформаторські процеси, що відбувалися в Наддніпрянській Україні та в Західній Україні.
Зістав і порівняй реформу 1848 -1849 років на Західній Україні та реформу 1861 року у Наддніпрянській Україні.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________                                                         
Категорії для порівняння
Реформа 1848 -1849 років на Західній Україні
Реформа1861 року у Наддніпрянській Україні
Ким проведена


Правова база


Чиї інтереси враховувалися


Розміри наділів


Ставлення селян до реформи


Результат





Завдання 4. Працюємо з історичною термінологією
Дай визначення:
 Реформа -  ________________________________________________________________________________________________________
Наділ – ________________________________________________________________________________________________________
Оброк - ____________________________________________________

Завдання 5. Знаходимо зв’язки з іншими реформами, які проводив російський уряд на території України.
Прокоментуй церковну, військову, поліцейську реформи, реформу місцевого самоврядування. Поясни, які наслідки мали ці реформи для населення. Аргументуй.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 6. Розвиваємо вміння працювати з фото документами.

Перед тобою два фотодокументи опрацюй їх за схемами.
 Схема характеристики історичної особи
1. Історичні умови,  виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті.
 2. Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
    3. Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
    4. Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
    5. Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
     6. У чому значення діяльності цієї особистості.
     7. Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  Схема опису фотодокумента.
1. Що зображено, композицію малюнка або фото(що на передньому плані, що на задньому, що праворуч. що ліворуч, чому саме так),
2. Звернути увагу на художні засоби(кольори, форми, лінії тощо).
4. Дослідити зображених людей( кількість, вік, одяг, відношення один до одного, в русі вони або статичні тощо). 5. Зверни увагу на “позицію спостерігача”(фотографа, художника),
6. Спробуй з’ясувати, чому обрано саме такий ракурс і наскільки він є вимушеним.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 7. Розвиваємо творчі здібності
Зобрази портрет селянина словесному та художньому вигляді  до та після реформи.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 8. Учимося ораторській майстерності
Як ти розумієш цитату: «Внаслідок реформи 1861 року селяни України втратили 1 мільйон десятин або понад 15% загальної площі земель, якими вони володіли раніше. 94 % колишніх поміщицьких селян одержали наділи менші 5 десятин, тобто нижче норми середнього прожиткового мінімуму»? Вислови власні думки у формі промови.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 9. Учимося самостійного пошуку інформації з теми.
Знайди інформацію із газетних статей про реформу 1861 року. Прокоментуй журналістське бачення реформи. Заповни таблицю.

Позитивне бачення
Негативне бачення










                                                       








Завдання 10. Доводимо свою точку зору
Напиши творчу роботу на одну з тем:
1.                   Вплив реформи 1861 року на клас дворянства.
2.                   Передумови та сутність селянської реформи 1861 року в Росії та вплив її на Україну.
3.                   Історичне значення селянської реформи для України.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Юний друже!
Ти закінчив виконання всіх завдань. Вітаю!
Сподіваюсь, що тобі було цікаво.
Пропоную перевірити себе за тестовими завданнями.
Бажаю успіху!
ПЕРЕВІР СЕБЕ
Тести за темою «Селянська реформа 1861 року у Наддніпрянській Україні.»
Тести для самоконтролю
І. Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді
( 6 х 0,5 = 3 бали)
Такий формат тесту є найуживанішим, він дає змогу оцінити навчальні досягнення студентів на різних рівнях: знання, розуміння і застосування знань.
1. У якому році відбулася селянська реформа у Наддніпрянській Україні:
а) 1861;
б) 1848;
в) 1872;
г) 1874.
2. Яка влада здійснила селянську реформу у Наддніпрянській Україні в 1861 році?
а) Австрійська
б) Російська
в) Угорська
г) Німецька
3. Яка імператриця підписала указ «Про скасування кріпацтва»
а) Катерина I
б) Олександр II
в) Петро I
г) Микола II
4. Хто проводив селянську  реформу на Західній Україні?
а) Австрійська
б) Російська
в) Угорська
г) Німецька
5. . У якому році відбулася селянська реформа у Західній Україні?
а) 1848- 1849
б) 1861
в) 1874 – 1875
г) 1879
6. Скільки земель втратили селяни внаслідок реформи?
а) 1 млн. десятин
б) 2 млн. десятин
в) 19 млн. десятин
г) 500 тис. десятин
II. Тестові завдання на встановлення відповідності. ( 8 х 0,5 =4 бали)
Такі завдання відносять до категорії логічних пар і називають ще форматом розширеного вибору. Виконуючи тестові завдання на встановлення відповідності, потрібно співвіднести матеріал двох колонок: лівої, де частини матеріалу позначені буквами, і правої, де частини позначені цифрами. Тестові завдання такого типу майже виключають вгадування правильних відповідей, тому їх вважають надійнішими.
1. Установіть відповідність між героями та їх характеристиками:
A) 1861р.
Б) 1872р.
B) 1874р.
1) Військова
2) селянська
3) судова
2. Установіть відповідність між подією та історичною особою:
А) Положення про селян, що вийшли із кріпосницької залежності
Б) Юридичне оформлення кріпосного права
В) “Соляний бунт”
Г) У 1760-ті – 70-ті роки по країні прокотилася хвиля повстань.
Д) Закон “Про вільних хліборобів”
1) Івана Третього
2) Олександр II
3) Олексій Романов
4) Олександр I
5) Омеляна Пугачова.
ІІІ. Відкриті тестові завдання з короткою відповіддю.
Такий формат тестових завдань передбачає коротку відповідь (слово чи словосполучення), яку треба вписати в умову завдання, або закінчення твердження.
1. На місці трьох крапок впишіть те про що йдеться в уривку. ( 5 х 1 = 5 балів)
A) «… колишніх поміщицьких селян одержали наділи менші … десятин, тобто нижче норми середнього прожиткового мінімуму».
Б) «Характерною особливістю реформ у Російській імперії було виділення двох головних форм землеволодіння: та
B) «… лютого 1861 р. підписав "Положення про селян, що вийшли із кріпосницької залежності»
Г) «Вся територія Європейської частини Росії була поділена на три природно-економічні зони – …, … і …».
Д) «Українське селянство поступово стало складатись з відносно заможніших, яких називали ; господарів середнього достатку; бідних селян, тобто ».

Занеси відповіді до таблички та надай для перевірки вчителеві!
1
2
3
4
5
6






7
8
9
10
11
12






13
14
15
16
17
18






19











                                                                    

Оцінка___________

Комментариев нет:

Отправить комментарий