ВИХОВНА РОБОТА

  КВЕСТ
"Знавці права"
Пояснювальна записка 
Під час гри команди вирішують логічні завдання, здійснюють пошук на місцевості, будують оптимальні маршрути переміщення, шукають оригінальні рішення і підказки. Після завершення чергового завдання команди переходять до виконання наступного. Перемагає команда, що виконала всі завдання швидше за інших.
Спосіб переміщення
Пішохідний.
Місце проведення
На відкритому повітрі.
Тип завдань
Інтелектуальні;
Ігрові;
Пошукові;
Екстремальні.
Тип проходження
Лінійний;
Нелінійний.
Територія
Місто.
Термінологія
Час проходження - час, що витрачається на проходження всієї гри;
Завдання - етап сценарію гри, що складається з одного або декількох завдань;
Капітан - обов'язковий учасник команди, який представляє її інтереси перед організаторами;
Мапа - мапа місцевості;
Квестер - гравець в один з видів квеста;
Код - буквено-цифрова інформація, яка служить для підтвердження проходження завдання та отримання наступного, або фіксації часу його проходження;
Команда - добровільне об'єднання, зареєстроване для участі у грі;
Рейтинг - кількісний показник (або показники) участі команди в грі протягом певного періоду часу;
Сценарій - сукупність всіх завдань, послідовність вирішення яких заздалегідь не відома учасникам і визначається в ході проходження рівнів гри;
Учасник, гравець - особа, що бере участь у грі;
Чек-пойнт - пункт перевірки присутності команди на відповідному завданні.
Мета використання формату гри - квесту:
* дозволити дізнатися один одного в умовах необхідності прийняття швидких і адекватних рішень;
* виявити приховані якості учасників, як-то прихованих лідерів, інтелектуалів, логістика, схильності та звички людей;
* проявити на практиці свої знання та навички з правової тематики;
* пережити емоційні сплески, які психологічно зближують учасників події;
*   розвинути ерудицію і виявити спритність;
* викликати масу позитивних емоцій і радісних спогадів, сприяють розвитку комунікативних якостей.
В команді 5 учнів.
Двоє учнів з кожної команди залишаються в актовій залі для роботи над газетою, на одному із завдань вони зможуть приєднатися до команди.
Правила, які не можна порушувати командам:
     1. Дискваліфікація за ЧІТ (передавання відповіді іншій команді)     
         обох команд
     2. Команди самі слідкують за часом відведеним для виконання
         одного завдання
3.    Організатори слідкують за дотриманням правил
4.    Завдання для переходу на наступне завдання дається тільки після розв’язання відповідного завдання або як автоперехід після відведеного для виконання завдання часу.
5.    Організатори не мають права дати автоперехід швидше ніж за вказаний у завданнях час.
6.    Організатори не мають права давати підказки і надавати допомогу командам.
7.    За шум штрафні 5 хвилин на завданні.
Ведучий 1: Мораль і право. Право і закон-
Рушійні сили для життя людини.
А їх знання надасть нам вірний тон
І розвиток держави– України.
Регулювати світ людських стосунків,
Впровадити державницький процес-
Усе в правознавстві міститься в рахунку:
Розумно й чесно твориться прогрес.
Щоб забезпечить молодим майбутнє,
Свідомо накопичуєм знання.
Все, що вивчимо- стане незабутнім,
Конкретно хочем жить, не навмання.
Доброго дня, любі друзі!
Раді бачити і вітати всіх присутніх у цьому залі.
Сьогодні ми будемо зачаровані священною аурою неповторної богині Феміди - покровительки правосуддя та справедливості і запрошуємо помандрувати з нами країною Закону і Права у незвичайний спосіб гри-квесту.
Ведучий 2: Але, перш, ніж розпочати гру, дозвольте представити вам наше шановне журі:
1
2
3
Оскільки гра командна, вона передбачає певні правила для членів команди:
· Швидко розподіліть ролі в групі: капітан (організовує роботу, відповідає за маршрутний лист, приймає остаточне рішення), секретар (записує відповіді на завдання), дослідники.
· Дотримуйтесь правил активного слухання, головне — не перебивайте один одного і інструктора.
· Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
· Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
· Намагайтеся дійти спільної думки.
Від чітких і швидких дій групи залежить її успіх. Команда, яка зуміє злагоджено і швидко пройти всі етапи,  переможе.
1.            На старті кожна команда отримує:
· Маршрутний лист. Він протягом всього квесту знаходиться у капітана. На кожному етапі інструктори заносять в нього бали, зароблені командою. (Додаток 1)
Із старту до фінішу кожну команду супроводжують квест - інструктори. (Ведучий представляє квест - інструкторів групам).
2.                     Робота на етапах квесту:
· Прибувши на етап, капітан команди віддає інструктору маршрутний лист.
· Всі члени команди уважно слухають інструктаж щодо виконання завдання етапу, обговорюють його розв’язання, дотримуючись правил роботи в групі, секретар записує відповіді, якщо в цьому є необхідність.
· Інструктори перевіряють правильність виконання, оцінюють балами роботу команди та дисципліну під час проходження етапу, заносять відомості до маршрутного листа, видають конверт із підказкою.
· Команда відправляється до наступного етапу.
· Коли команда отримує конверт з підказкою «FINISH», вона повертається до місця, з якого вирушила.
Ведучий 1: І так бажаємо успіху, капітанів команди просимо підійти взяти маршрутні листи, і вперед за перемогою!
1. Етап «Медпункт».
-  Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Медпункт»! На цьому етапі ви дізнаєтесь про те, як в Україні забезпечується захист права дитини на охорону здоров’я. Що ви знаєте про те, як держава охороняє здоров’я українських дітей?
Завдання: розв’язати кросворд, в якому зашифровано назви заходів з охорони здоров’я дітей в Україні.(Додаток 2)
2. Етап «Спортзал»:
-  Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Спортзал»! На цьому етапі ви дізнаєтесь, що права людини не можуть існувати без обов’язків. Виконуючи свої обов’язки, ви забезпечуєте захист прав інших людей. Розглянемо приклад: покупець має право отримати товар належної якості, обов’язок продавця – продавати якісні товари. Продавець має право отримати гроші за товар, обов’язок покупця – заплатити встановлену суму. Тому важливо знати не тільки свої права, а й обов’язки, щоб не порушити випадково прав інших людей.
Зараз ми пограємо в м’яч. Я буду кидати м’яч, промовляючи певні словосполучення, ви маєте повернути м’яч із словами «право» чи «обов’язок». Наприклад: (перший інструктор кидає м’яч другому: «Берегти підручники» - другий інструктор повертає м’яч: «Обов’язок») (Додаток 3)
3. Етап «Слідство ведуть знавці». Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Слідство ведуть знавці»! На цьому етапі ви виконаєте роль слідчих, які шукають докази у певній справі. Від своїх колег із сусіднього району ви отримали телеграму з прізвищем злочинця.
Та складність ситуації полягає в тому, що ці телеграми закодовані. Ваше завдання в наступному конкурсі полягає в тому, що вам необхідно розшифрувати текст та прочитати прізвище злочинця.
Яка команда зробить це швидше і правильно та і буде переможцем.(10 балів)
Розшифруйте прізвисько злочинця
АБВ        ГДЕ    ЖЗИ    КЛМ       НОП       РСТ     УФХ         ЦЧШ
1              2            3            4           5            6           7                8
ЩЮЯ
9
Відповідь:
8 2 4 2 6 6 (Шелест)
4. Етап «Юридичний семафор». Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Юридичний семафор»! На цьому етапі ви отримуєте картки з написами: види юридичної відповідальності і повинні після оголошення ситуації, підняти картку, яка її характеризує. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Встановити види юридичної відповідальності.
1. Продаж наркотичних засобів - … (кримінальна)
2. Пошкодження столи в школі - …(матеріальна)
3. Несплата комунальних послуг - …(адміністративна)
4. Пошкодження бібліотечної книги - …(матеріальна)
5. Запізнення на урок - …(дисциплінарна)
6. Безквітковий проїзд у транспорті - …(адміністративна)
7. Невчасна поставка молокопродуктів у магазин - …(цивільно-правова)
8. Поява на роботі у нетверезому стані –… (дисциплінарна)
9. Крадіжка державного майна - …(кримінальна)
5.  Етап «Казкову правознавчу лотерею» Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Казкова правознавча лотерея»! На цьому етапі ви пригадаєте казки, де порушуються права (Червона Шапочка, Вовк та семеро козенят, Гаррі Поттер, Івасик Телесик, Кривенька качечка, Царівна-жаба, Дюймовочка).
Ваше завдання: по черзі зі скриньки ви тягнете лотерею, на якій описана негативна ситуація, у яку потрапив той чи інший казковий герой. Команда повинна визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя. (кожна правильна відповідь 1 бал)


Ситуація 1
Мачуха з ранку До вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.
Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають її віку.)
Ситуація 2
За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі.
Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?
(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)
Ситуація З
Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі.
Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)
Ситуація 4
Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу.
Яке право Гаррі порушено?
(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)
Ситуація 5
Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство.
Які права дитини порушила злодійка?
(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)
Ситуація 6
 Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, Червона Шапочка зустріла Вовка, який сказав, що він чуйний, добрий, що також хоче провідати хвору бабусю. Вона повірила. Вони вирішили позмагатися: пішли різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив її, обманом забрався до хати, з'їв бабусю, а потім і Червону Шапочку.
 Які права дитини порушив Вовк?
 (Вовк порушив головне право дитини — право на життя, також незаконно ввірвався до чужої оселі.)
Ситуація 7
 Карабас - Барабас тримає у неволі малих акторів, живуть вони у тісній скрині, важко працюють на нього, а він ще й погрожує величезним малахаєм, б'є, знущається привселюдно, залякує, що вб'є!
Яке право порушено стосовно акторів?
 (Усі держави, в тому числі й наша, забезпечують захист дітей від нанесення їм фізичної, моральної та психологічної шкоди, від жорстокого ставлення, експлуатації.)
Ситуація 8
 Снігова Королева викрала Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому палаці. Скільки сліз пролила Герда, всі навіть повірили, що Кая немає в живих, що, можливо, потонув у річці.
Яке право порушено стосовно Кая?
 (Королева порушила право дитини на захист від викрадення, позбавлення права дитини на власну думку.)
6. Етап «Правове рівняння» Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Правове рівняння»! На цьому етапі ви зможете використати свої знання з в тому числі – з математики, працювати з цифрами, вміти швидко рахувати.
* Визначте відповідь (А+В):Б-Г =;  максимальна оцінка 5 балів,
(450+ 60): 5-18 = 84,
А – кількість депутатів,
В – пенсійний вік чоловіків,
Б – термін повноважень Верховної Ради
Г – шлюбний вік для чоловіків
* Визначте відповідь: А – Б – В + Г – Д = , де
А - робочий час для осіб віком від 16 до 18 років;
Б - вік повної адміністративної відповідальності;
В - вік повної кримінальної відповідальності;
Г - вік кримінальної відповідальності за особливо тяжкі злочини;
Д - вік часткової адміністративної відповідальності  (36-18-16+14-16=0)


7.                     Етап «Юридична мова» Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Юридична мова»! На цьому етапі ви зможете  відповісти показати наскільки ви обізнані в термінології з правознавства.
1. Як називається юридичний документ, в якому систематизовано й об'єднано норми права, що регулюють певну область суспільних відносин? (Кодекс.)
2. Який принцип, що діє в кримінальному праві, визначає, що людина вважається злочинцем і несе кримінальну відповідальність тільки після того, як його провина доведена в суді? (Презумпція невинності.)
3. Як називається основний закон держави? (Конституція.)
4. Що таке право? (Право - сукупність встановлених державою правил, що регулюють суспільні відносини.)
5. Що таке злочин? (Суспільно небезпечне, протиправне і кримінальна дія або бездіяльність.)
6. Що таке алібі? (У кримінальному процесі - обставина виправдовує обвинуваченого, якщо він на момент скоєння злочину перебував в іншому місці.)
7. Що означає перевищення меж допустимої оборони? (Приблизний відповідь. Перевищення має місце в тому випадку, коли той, що обороняється вдається до такого засобу захисту, яке явно не було викликано ні характером нападу, ні реальною обстановкою і закінчилося вбивством або нападаючого, або важким пораненням його.)
8. З якого віку громадяни притягуються до кримінальної відповідальності? (Приблизний відповідь. Кримінальної відповідальності підлягають всі громадяни, яким до вчинення злочину виповнилося 16 років. По ряду злочинів закон передбачає кримінальну відповідальність з 14 років.)
9. Рішення суду про винність чи невинність підсудного. (Вирок.)
10. Шахрайство, обман, сумнівна угода. (Афера.)
8. Етап «Відгадай казку» Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Юридична мова»! На цьому етапі ви зможете згадати головних персонажів казок і з’ясувати, які права порушувалися по відношенню до них. (4 балів)
1. В якій казці один довгожитель, не користується успіхом у жінок, вчиняє викрадення молодої і красивої дівчини з метою вступу в шлюб, а інший персонаж, який не має достатнього життєвого досвіду, розкриває секрет довголіття і повертає собі законну дружину? («Царівна-жаба».)
2. В якій казці одна дама використовує добрий вчинок свого чоловіка для збагачення і просування по службових сходах, але згодом втрачає все через безмірну тяги до стяжательству? («Казка про рибака і рибку» О.С. Пушкіна.)
3. В якій казці жінка невизначених років надумав викрасти чужу дитину, використовуючи для цього літальні апарати, оспівані співаком і композитором Євгеном Мартиновим? Одночасно в казці вирішується проблема збору врожаю. («Гуси-лебеді».)
4. Героїня якої казки, одягнена в дорогу, не має державного клейма шубу, з'явилася в гості, та так і не захотіла піти звідти - дуже вже їй сподобалася архітектура будови? До кого тільки не звертався господар про виселення гості, поки її дії не були кваліфіковані як незаконне захоплення житла. («Заяча хатинка».)

9. Етап «Фініш» Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Фініш»! На цьому етапі ви зможете презентувати свої газети на тему: «Я людина, я маю право!»
Прибувши на фініш, капітан віддає маршрутний лист інструкторові, члени команди займають свої місця.
Ведучий 1: А зараз настав час підвести підсумки нашої гри, для цього ми запрошуємо членів журі для оголошення результатів гри і нагородження переможців.

Список використаних джерел

1. Наровлянський О.Д., методичний посібник «Основи правознавства», Харків, видавництво « Ранок», 2010 р.
2. Товстуха Т.О., брошура « Відкритий урок. Економіка. Право», видавництво « Плеяди», Київ, 2011 р.




Додаток 2. Кросворд «Захист здоров’я в Україні»









1








щ


6







с







т



2


7

5


Р


м

к
4
3


8



п
ш


З
д
о
р
о
в
я










к






























































































1. Введення в організм ослаблених або зруйнованих збудників захворювання з метою формування імунітету до інфекційних хвороб, в Україні здійснюється безкоштовно всім дітям проти туберкульозу, кору, поліомієліту, правцю, дифтерії та ін. (щеплення)
2. Проба, яка призначається для оцінки працездатності серця при фізичному навантаженні, є обов’язковою для всіх школярів, на підставі результатів цієї проби визначається група для занять на уроках фізичної культури (Руф’є).
3. Спеціальна медико-санітарна організація, що надає першу миттєву медичну допомогу при нещасних випадках та загостренні хвороб (швидка допомога).
4. Лікувально-профілактичний заклад для надання допомоги лікарями різних спеціалізацій та проведення медичних оглядів (поліклініка).
5.Сукупність адміністративних і медико-санітарних заходів, за допомогою яких запобігають поширенню інфекційних хвороб людини, зокрема припинення роботи дитячих закладів у період епідемій (карантин).
6. Те, що оформляють з метою організації медичної допомоги на випадок  травми чи хвороби під час поїздки (страховка).
7. Місце, де надають першу медичну допомогу на території навчального закладу (медпункт).
8. Комплекс фізичних вправ, що виконують вранці з метою розминки м’язів та суглобів, часто проводиться у навчальних закладах та літніх таборах (зарядка).
За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 8.

Додаток 3. Гра в м’яч «Права – обов’язки»
·       Берегти шкільне майно (обов’язок)
·        Брати участь у конкурсах, змаганнях (право)
·        Дотримуватись правил дорожнього руху (обов’язок)
·        Об’єднуватись з іншими дітьми у групи, компанії  (право)
·        Старанно вчитись (обов’язок)
·        Користуватися бібліотеками, спортзалами, обладнанням школи (право)
·        Охороняти природу, пам'ятки культури (обов’язок)
·        Вибирати собі друзів (право)
·        Дотримуватись моральних норм поведінки (обов’язок)
·        Ігри, розваги, відпочинок (право)
За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.




Додаток 1. Маршрутний лист
Назва команди:

Назва пункту
Кількість отриманих балів
Дисципліна
Інструктор

1.
Старт




2.





3.





4.





5.





6.





7.





8.





9.
Фініш




Всього




Ток –шоу
« Говорить історія. »
Тема виховного заходу: «Безсмертна сила людського духу»
Пам'ятай!
Життя є дар, великий дар.
І той, хто його не цінує,
Цього дарунка не заслуговує .
                                                                                             (Леонардо да Вінчі)
Обладнання : відеозапис «Бабин Яр», плакати, фотографії, відєо Муслім Магомаєв "Бухенвальдский Набат", пісня Александра Розенбаума «Долгая Дорога Лета»
Мета виховного заходу:
* познайомити учнів з темою Холокост,  як одним із прикладів жорстокого ставлення фашистів до людей;
* розкрити зміст подій, пов'язаний з трагедією в Бабиному яру,
продовжувати формувати основу культури міжнаціональних відносин у суспільстві,
* виховувати почуття гуманності та сприяти формуванню толерантності у міжнаціональних відносинах,
* виховувати гордість за тих співвітчизників, які віддали своє життя заради інших,
* учити співчувати,  співпереживати та допомагати ближньому.
Хід проведення
1. Початок  передачі. Вчитель сьогодні у нас незвичайна зустріч. Сьогодні ми будемо говорити про безсмертну силу людського духу, про те, як не угнітай , не принижуй людину вона всеодно залишиться сильною і живою духом і почати я хочу зі слів  Леонардо да Вінчі : Пам'ятай! Життя є дар, великий дар. І той, хто його не цінує, Цього дарунка не заслуговує .
Ведучий : Народ єврейський! Славний!
Не втішать тебе я хочу.
Кожен хай тут слуха:
в цей час, коли синам твоїм вмирать
прийшлося від фашистського обуха,
Я хочу силу, силу оспівать,
безсмертну силу твого духа.
Зникають покоління, які пережили страхіття масових знищень, жахливу трагедію людства - Голокост. Поволі відходить страх… Пам’ять поступово заспокоюється… Натомість виникає переживання, що невдовзі все це стане «історією», тобто перестане бути безпрецедентним актом знищення мільйонів невинних людей. Ми маємо зробити все, щоб молодь знала, пам’ятала ці страшні сторінки людства, щоб діти ніколи не стали жертвами, катами чи байдужими спостерігачами. Тому ми пропонуємо обговорити тему нашої передачі «Безсмертна сила людського духу»
Учень 2. Голокост” у перекладі з давньогрецької означає “цілоспалення", “знищення вогнем”, “жертвоприношення”. Уже в середині 20 сторіччя слово «голокост» вживали в пресі щодо хвилі терору проти єврейського населення Європи початого Адольфом Гітлером. Із середини 50-х років 20 сторіччя слово "Голокост" загальновживане стосовно політики винищення нацистами під час Другої Світової Війни євреїв та інших народів Європи.
Учень 1. Німеччина зазнала поразки у першій світовій війні.
Економічна криза 20-х років і жахливі економічні втрати, понесені в ході війни, призвели до обвальної інфляції. Більшість населення жило в постійному страху скотитися у болото убогості.
Націоналістичні партії звинувачували в усьому демократичні реформи, угоди, а головне євреїв, які, як вважали ці партії, хочуть перетворити всіх німців на своїх рабів, в вимиранні німецької нації.
Найбільшою партією нацистів була Націонал-соціалістична партія Німеччини, очолювана Адольфом Гітлером. Вона обіцяла повернути Німеччині колишню славу, встановити в країні порядок і дати німцям роботу і хліб. 
Учень 2. Головним, на думку нацистів,  що повинно об'єднувати людей, це їхня раса. Раса істинних арійців - це еліта, вона покликана керувати нижчими расами. Була поставлена мета - підпорядкувати собі всі народи, а тільки один народ - євреїв, знищити повністю, включаючи дітей.
У 1939 році німецька армія окупувала Польщу, розв'язавши тим самим Другу світову війну. Легкі  перемоги  на початку війни дала Гітлеру можливість втілити свої задуми в життя. Він почав знищення єврейського народу, в основному вихідців з Польщі, де проживала найбільш значна частина європейського єврейства.
Для виконання цього плану євреї були зігнані в «ґетто»  - житлові зони,куди нацистами насильно зганялися євреї для компактного мешкання., були організовані трудові, концентраційні табори і табори знищення, в які доставлялися євреї . Нездатних трудитися вбивали відразу, решта була приречена на смерть від голоду і хвороб.
   Поки гітлерівців супроводжував успіх вони хотіли завершити геноцид і для цього було створено концентраційні табори.  Серед них Освенцім, Собібор,  Маутга́узен  та Бухенва́льд.
Ведучий. Прошу сюди до нашої студії історика, що досліджував тему «Освенціум».
Учень – історик 1. Освенцім – комплекс німецьких концтаборів: Освенцім, Освенцім-Бжезінка
Аушвіц-Біркенау, що розташовувався в 1940-1945 рр.. на півдні Польщі, біля міста Освенцім, в 60 км на захід від Кракова поєднував у собі три табори: тюремний табір, табір для знищення і табір для використання рабської праці.
Старих і жінок з дітьми відправляли в "душогубку" відразу, буквально через кілька годин. Здорових чоловіків і жінок посилали працювати в майстерні та на фабрики, спеціально побудовані при таборі. Деяких ув'язнених примушували обслуговувати сам "виробничий цикл" знищення.
У цьому і інших таборах проводилися жахливі експеременти, що часто приводили до смертельного результату, експерименти, як в області традиційної медицини, так і з метою відпрацювання найбільш ефективних методів масової стерилізації "расово неповноцінних" груп. У якості "піддослідних" вважали за краще використовувати жінок і дітей.
Близько 1,5 мільйона людей 28 народностей загинуло в цьому таборі.
Ведучий. Прошу вас поставити свої запитання, якщо вони є.
Чому цей табір так називався?
Тому що знаходився біля польського міста Освенцим неподалік від кракова.
Чи всіх євреїв знищували?
   Ні, чоловіків працьовитих відправляли на каторжні роботи: будувати залізниці, копати ями для розстрілів і т. ін..
Ведучий. Якщо більше немає запитань дозвольте продовжимо нашу роботу. Прошу сюди до нашої студії журналіста, що розкрив тему «Собібор».
Учень – журналіст 1. Цей табір був побудований в березні 1942 року з єдиною метою: якомога швидше знищити максимально можливу кількість людей.
У Собібор прямували ешелони євреїв  з Східної Польщі, Радянського Союзу, Австрії, Голландії, Бельгії та Франції .
В'язнів роздягали в бараці, або у дворі. Їх одяг, їстівні припаси і цінності сортували і відправляли на склади. У жінок відрізали волосся, яке теж надходило на склад.
Голих людей  по вузькому обгородженого проходу заганяли в п'ять газових камер із загальною "пропускною потужністю" до 500 чоловік, а трупи потім спалювали у відкритій печі крематорію, або скидали в загальну могилу.
Ведучий. Прошу вас поставити свої запитання, якщо вони є.
Чому така назва і чому його згадують в історії холок осту?
Концентраційний табір, організований нацистами поруч з українським селом Собібор (сьогодні в Польщі), на сучасному польсько-українському кордоні.
Концтабір Собібор відомий повстанням в'язнів — німці вибирали з полонених євреїв хороших шевців, кравців, ювелірів, столярів для підсобних робіт. А ті організували напад на адміністрацію концтабору і втечу з нього. Упійманих німці жорстоко покарали: живцем обливали бензином, палили і закопували в ями.
Ведучий. Якщо більше немає запитань дозвольте продовжимо нашу роботу. Прошу сюди до нашої студії історика, що досліджував тему «Маутга́узен».
Учень- історик 2. ( Маутга́узен) — німецький концтабір біля міста Маутгаузен (Австрія) в 1938—1945 роках був одним з найстрашніших концтаборів.
На території табору був барак, оточений кам'яною стіною, що називався «Блоком смерті» і  який  використовувався, як тренувальний табір для підготовки елітних відділів СС. В'язні виконували роль «м'яса» для побиття та знущань. У будь-який час в барак міг увірватися відділ «учнів» і забити скільки завгідно людей. Кожен день в таборі гинуло більше десяти осіб. Якщо «норма» не виконувалася, це означало, що наступного дня очікуються  ще більші звірства.
В'язнями Маутгаузена було близько 335 тисяч осіб; страчено понад 122 тисяч чоловік. Кілька тіл в'язнів у концентраційному таборі Маутхаузен - Гузен, Австрія. В'язнів змушували працювати на каменоломні, поки вони не ставали занадто слабкі, тоді їх вбивали.
Ведучий. Прошу вас поставити свої запитання, якщо вони є.
Скажіть будь ласка. Чому Маутгаузен називають як синонім смерті?
Тому що там є багато кам’яних кар’єрів, а робота в них призводила до виснаження людського організму, враховуючи, що людей не годували і проводили різні експерименти, що теж не додавало здоровя.
Ведучий. Якщо більше немає запитань дозвольте продовжимо нашу роботу. Прошу сюди до нашої студії журналіста, що дослідив  тему «Бухенва́льд ».
Учень – журналіст 2. Бухенва́льд  — нацистський концентраційний табір, заснований гітлерівцями влітку 1937 року, діяв 8 років, до 1945 року. Тут не було газових камер. Проте у таборі смерті загинуло близько 50 000 невинних людей — переважно євреїв та політичних в'язнів, серед яких радянські (українські включно) військовополонені, цигани. Їх вбивали камінням, різками, топили в гною, кастрували, нівечили, морили голодом.
Деяких людей навмисне заражали вірусами задля медичних експериментів. Дружина командувача табору Ільзе Кохвідома  хизувалася тим, що мала абажури та рукавички, виготовлені з людської шкіри. Для цього відбиралися в’язні, котрі мали викарбовані на своїй шкірі найбільш мистецькі татуювання — їх затримували та вбивали уколами. Дорога концтабором була закривавлена, адже ніхто не ходив спокійно – потрібно було лише бігти. Вздовж дороги стояли есесівці, які били та натравлювали на в’язнів собак. Зупинився, спіткнувся чи допоміг іншому – смерть.
Масові вбивства були для фашистів своєрідною розвагою. Наприклад, полюбляли есесівці влаштовувати своєрідні медичні огляди. Людей зганяли на околицю табору, а потім по одному викликали до «лікаря», який розпитував про скарги на здоров’я. Потім жертву ставили до стіни, начебто для того, щоб виміряти зріст, а вже за кілька секунд вбивали пострілом у потилицю. За офіційними даними у Бухенвальді загинуло 8483 радянських військовополонених.
Коли американське військо звільнило табір у 1945 році, стало ясно, що в жахливих умовах перебувало 20 000 в'язнів.
У 1933 – 1945 роках війська фашистської Німеччини знищили близько 6 млн. людей тільки за приналежність до єврейської нації. Така цифра зафіксована у вироках Нюрнберзького трибуналу.
Однак точних цифр немає, й навряд чи вони коли-небудь з’явиться, адже до кінця Другої світової війни нацисти знищували табори смерті та поховання. До того ж часто єврейські громади знищувалися цілком, і не залишалося рідних, близьких, друзів, які могли б розповісти про їхню смерть.
Ведучий. Прошу вас поставити свої запитання, якщо вони є.
Скажіть чому така назва, звідки вона?
В перекладі буковий ліс, розташований біля лісу. Привертає увагу тим, що 11 квітня 1945 року до Бухенвальду наблизилися американські військові, там спалахнуло повстання. Полоненні змогли відстояти себе. З того часу був затверджений Міжнародний день звільнення в’язнів концтаборів.
Ведучий. Символом трагедії Голокосту та нацистських злочинів в Україні є Бабин Яр (м. Київ) - могила десятків тисяч євреїв, а також українських патріотів, військовополонених, циган та інших громадян.
Это – жизнь.  И мало в ней святого.
И у ЗЛА – прописки нет в аду.
Бабий Яр. Теперь два этих слова
Навсегда стоят в одном ряду.
В списке, где Освенцим и Треблинка,
Бухенвальд, Дахау, Равенсбрюк.
Собибор, Майданек… Не заминка, -
Времени на всех не хватит, друг.
В Бабьем Яре спорит с тишиною
Надпись из давидова псалма:
«Боль моя всегда передо мною».
Это голос сердца – не ума.
Это искра Ветхого Завета.
В ней спрессован всех времён пожар.
Вы, живые, помните об этом,
Чтоб не повторился Бабий Яр.
Що ж то за місце таке страшне, яка історія його виникнення? Наші експерти можуть нам пояснити.
Учень – історик 1.  Бабин Яр — урочище на північно-західній околиці Києва.. Перша згадка — у 1401, коли володарка цієї землі жінка-шинкарка («баба») продала її Домініканському монастирю. У 15 — 17 ст. згадується також як урочище Бісова баба, Шалена баба.
У 1935 році  Товариство сприяння обороні, авіаційному і хімічному будівництву (Тсоавіахім) вирішило побудувати в Бабиному яру стадіон для проведення показових всеармійські стрілецьких змагань. Для скорочення термінів будівництва був задіяний спосіб переміщення ґрунту за допомогою спрямованих вибухів.
У результаті замість схилу гори утворилася рівний майданчик, обгороджений, з одного боку уступом (результат вибухів) - крутою стіною, заввишки від 12-ти до 17-ти метрів і довжиною до ста метрів, а з інших сторін - яром. До стадіону вів вузький пологий спуск . Як зазначив керівник будівництва стадіону: "Бабин яр за своїми природними умовами - прекрасне природне стрільбище".
          На жаль, його слова стали пророчими.
Під час Великої Вітчизняної війни окупанти, які захопили Київ 19 вересня 1941, використовували Бабин Яр для проведення масових розстрілів.
Учень – журналіст 1. 24 вересня на Хрещатику НКВД підірвало два будинки, де влаштувалися представники окупаційної адміністрації. Вибухи і пожежі влаштовувалися і в наступні дні, було зруйновано близько 940 великих будівель. Нацисти розцінили це як привід для ліквідації єврейського населення. 
Чверть жителів міста становили євреї. За переписом населення 1939 р. у Києві проживало 846,7 тисячі жителів, зокрема українців — 53,2%, євреїв – 25,5%, росіян - 16,5%.
 26 вересня 1941 року зондеркоманда захопила дев'ять провідних рабинів Києва і наказала їм звернутися до населення: "Після санобробки всі євреї і їхні діти, як елітна нація, будуть переправлені в безпечні місця ..."
Близько двох тисяч оголошень українською, російською та німецькою мовами з’явилось на вулицях Києва 28 вересня 1941 р. Підпису не було. Пояснень також.
Мешканці міста могли отримати інформацію тільки з тексту: «Взяти з собою документи, гроші, коштовності, а також теплу білизну та інше». «Будуть кудись перевозити», -  вважали всі.  «Хто не підпорядкується цьому розпорядженню, буде розстріляний».
Отже «хто підпорядкується, розстріляний не буде», думали євреї Києва.
І люди пішли…
Учень - історик 2. З раннього ранку 29 вересня 1941 р. через усе місто йшли десятки тисяч євреїв. Люди несли валізи й вузли, везли хворих і літніх родичів. Родичі й друзі проводжали їх, не підозрюючи про майбутню трагедію.
В кінці вулиці створили пропускний пункт, все що за ним відбувалося було невидимо з боку. По черзі туди відводили по 30-40 чоловік, де у них відбирали речі і примушували роздягатися. Після цього поліцаї за допомогою палиць заганяли людей до краю яру глибиною 20-25 метрів. На протилежному краю розташовувався кулеметник. Постріли спеціально заглушалися музикою і шумом літака, що кружляли над яром. Після того як рів заповнювався 2-3 шарами трупів, зверху їх засипали землею.
Подальші розстріли євреїв відбулися 1, 2, 8 і 11 жовтня 1941, за цей час було розстріляно близько 17 00 євреїв.
Масові розстріли у Бабиному Яру та розташованому поруч із ним Сирецькому концтаборі проводилися і пізніше, аж до звільнення Києва від окупації. Зокрема, 10 січня 1942 року було страчено близько 100 матросів і командирів Дніпровського загону Пінської військової флотилії, а 18 лютого 1943 року — трьох футболістів київського «Динамо»: Миколу Трусевича, Івана Кузьменка та Олексія Клименка (за деякими даними частина з футболістів були співробітниками НКВД, що і стало причиною розстрілу. У 1941—1943 роках у Бабиному Яру розстріляно 621 члена ОУН, серед них і відома українська поетеса Олена Теліга разом із чоловіком.
 Відступаючи з Києва і намагаючись приховати сліди своїх злодіянь, нацисти в серпні - вересні 1943 вирили і спалили на відкритих «печах» безліч трупів, кістки перемелювалися на спеціально привезених з Німеччини машинах, попіл був розсипаний по всьому Бабиному Яру.
Учень – чтець1.  Владико світла, доброти і правди,
          Звідси, з небес, на землю нашу стань.
          Тут людська кров, пролита без пощади,
           Горить в могилі, як незгасна грань.
           Утіш плачі і зойки в тьмі глибокій,
           Серця розбиті ласкою вгорни;
           Даруй святому праху вічний спокій,
           Благословенні, непробудні сни.
           Ми тут лежимо в піску та глеї,
           На всі сторони світу простерті
           Євреї, євреї, євреї,
           Діди, матері, немовлята.
           Господи, дай нам відпочити
          Від смерті,
Учень – чтець 2.  Сторож Лук'янівського кладовища Сергій Іванович Луценко, колишній очевидець страшного злочину, розповідав: «Століттями ховали на Лук'янівці мерців, але прокляті фашисти за один тиждень поховали в Бабиному Яру стільки, що й на трьох кладовищах не вкладеш ... Зі сторожки на кладовищі було добре видно, як людей роздягали догола, як з автоматів і кулеметів розстрілювали поставлених над прірвою, як хапали дітей за ніжки, піднімали і кидали живими в яр ».
Учень – чтець1.  Господи, за що нам ця спокута—
          Куля гітлерівська гостра й люта!
          А за що загнали разом з нами
          Непорочних діточок до ями?
          Згасла в небі наша мить остання,
         Та не згасли стогони й волання.
          Наші скарги, голоси засмути —
          Доки світу й сонця — буде чути! 
Учень – журналіст 2. У різних публікаціях даються різні цифри загальної кількості знищених у Бабиному Ярі — приблизно від 70 тисяч до 200 тисяч осіб. У 1946 році на Нюрнберзькому процесі наводилася оцінка близько 100 тисяч осіб, згідно з висновками спеціальної державної комісії для розслідування нацистських злочинів під час окупації Києва.
Учень – чтець1.  Звичайний яр, брудний і неохайний,
Тремтливі віти двох блідих осик.
Ні, це не тиша... Незгасимий крик.
Блищить на мокрій ткані крутоярів
Розбите скло старечих окулярів
І дотліває кинутий набік
Скривлений дитячий черевик.
Могильний вітер з тих ярів повіяв,
Чад смертних вогнищ, пил дрімучих згар.
Дивися Київ, гнівнолиций Київ,
Як полум'ям метався Бабин Яр.
За пломінь цей не може буть покути.
За погар цей нема ще міри мсти.
Будь проклят той, хто зважиться забути!
Будь проклят той, хто скаже нам: прости!
Свої "Бабині Яри" є практично в кожній з окупованих нацистами областей України. Масові розстріли були далеко не єдиним методом знищення радянських євреїв. Особливістю знищення 8500 євреїв Запорізької області стало вбивство восени 1942 р. у Мелітополі приблизно 3000 дітей від змішаних шлюбів.
 8 жовтня 1941 р. німецько-фашистські мерзотники оголосили реєстрацію єврейського населення м. Мелітополя. Зігнавши 1800 єврейських родин біля Бердянського мосту, там усіх розстріляли. У висадженого млина орда п'яних автоматників змусила 3000 жінок, дітей і старих лягти в протитанковий рів обличчям вниз, потім їх усіх розстріляли.
Учень – чтець1.  А день осенний прозрачен,
медлителен, вечен.
Толпы текут – темные на свету.
Тихо дрожит тополей последние свечи,
И в воздухе:
- Где  мы? Куда нас ведут?
- Куда нас ведут? Куда нас ведут
- Куда? – вопрошают глаза
в последней мольбе.
И процессия длинная и безысходная
Идет на похороны к себе…
Через жахи гетто і нацистських таборів смерті пройшли безліч чоловіків, жінок і дітей, яким, проте, вдалося вижити. Всі вони хочуть донести до кожного з нас найважливішу думку - думку про тріумф людського духу . Люди, які пережили Голокост, будуть з нами не вічно. Але пам'ять про те, що вони пережили, повинна залишатися з нами. 
27 січня 2005 році спеціальною резолюцією ООН був заснований Міжнародний день пам'яті жертв Голокосту на честь  звільнила в’язнів концтабору Освенцим (Аушвіц-Біркенау) радянською армією.
   Звучить запис пісні «Бухенвальдський набат». (В цей час запалюється свічка).
Ведучий: цією свічкою ми вшануємо пам'ять про безвинно загиблих в роки війни в концтаборах людей. Допоки жива людська пам'ять,  трагедію Голокосту слід згадувати із соромом і жахом. Людство мусить не забувати про мільйони ні в чому неповинних євреїв і представників інших меншин, про чоловіків, жінок і дітей, яких було знищено варварськими методами, і віддавати їм належну шану.
Пройдуть роки, але ніколи не забудуться криваві злочини нацистського «нового порядку»: страхіття гітлерівських концтаборів, масових розстрілів, душогубок, убивств.
Учень -  чтець 2.Голокост нам треба пам’ятати,
Адже пам'ять – то є  наша совість.
Помилок таких не допускати,
Не писати  геноциду повість.
Процвітай і слався, Україно мила!
Кращого життя ти, вірю, гідна,
В об’єднанні й мирі наша сила!
А вона нам зараз так потрібна!
Учень - чтець 2. Народе, що дав геніїв великих,
Народе, що несеш із світових глибин
Високий чесний дух серед обмовин диких,
Низький тобі уклін!
Нас хліб живив один, одні поїли води,
Ділили, як брати, ми радість і печаль.
І нам за землю цю, за цвіт її свободи
Життя віддать не жаль.
Нас не зломить повік, бо ми не поодинці,
А попліч ідемо крізь темряву негод...
Не умирать, а жить, євреї, українці!
Нехай живе народ!
Вчитель:  Про це говорить історія, і ми про це говорили:  і залишили в пам’яті, щоб не повторити помилок минулого. Дякуємо за увагу!


Класна година 

Тема: Пізнаємо себе і  світ.
Мета:розвиток емоційної  сфери дитини;  розвиток  її  як особистості; розкриття позитивних здібностей дитини; формування  знань про особистість та спілкування; формування в класі дружніх відносин,  взаєморозуміння та взаємоповаги.
Завдання: створити в колективі мікроклімат, який сприяв би духовному і творчому саморозкриттю, саморозвитку й самоформуванню особистості.
Обладнання: аркуші паперу, кольорові олівці, записи на дошці, надруковані правила, скотч.
Епіграф:
Пізнай себе, пізнай свою природу - і ти пізнаєш Істину.

Х І Д  З А Н Я Т Т Я

1.Привітання.
         Нумо, діти, підведіться!
         Всі приємно посміхніться.
 Продзвенів уже дзвінок,
  Починаємо урок!
Знання  двері для вас відчинили
І запрошують  вчитися вас.
Бо знання – це велика сила!
Тож навчайтеся! В добрий час!
Щоб протягом уроку у вас був гарний настрій, я прикріпляю на дошці смайлик  «Радість».

Тому, усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. А для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Щоб не просто слухали, а чули.
Не просто дивилися, а бачили.
Не просто відповідали, а міркували.
   Дружно і плідно працювали 
2.Вступне слово вчителя.
Чи багато людей можуть похвалитися тим, що добре знають себе? А може й не треба себе знати?
Уявіть собі, що ви придбали новий сучасний комп’ютер. Ви знаєте, з чого він складається, і тому вирішили одразу ввімкнути його і спробувати ним керувати. Чи можливо це? А якщо можливо, то чим це загрожує людині? Так, у кращому випадку, ви лише зламаєте складну техніку, а в гіршому - зашкодите собі. Бо перш ніж  щось робити, треба знати будову цього приладу, правила користування ним.
3. Мотивація  навчальної діяльності.
Так само і людина. Щоб  любити себе, треба себе пізнавати, а саме: які ми, як до нас ставляться інші, чи тебе поважають, люблять, які у нас риси характеру, звички, таланти…
 Разом ми - учні 5 класу, але кожен із нас - маленька часточка колективу, особистість, яка хоче, щоб до її думки прислухались, поважали, рахувалися з нею.
Послухайте дитячий віршик:
Риба плаває в воді,
Птахи високо літають,
Звірі бродять по землі,
А людина – виростає.
Їздить, плаває, літає,
Відкриває, пізнає, геть усе,
Що в світі є.
Мета нашої бесіди: краще пізнати самого себе та своїх друзів, однокласників.
Діти, скажіть, чи є серед тих, хто є у класі, двоє однакових хлопчиків чи дівчаток? А у школі, чи є хтось, щоб був вашою точною копією? ( Відповіді учнів).
4. Актуалізація опорних знань.
Так от, вчені довели, що на всій Землі, де проживає понад 6 мільярдів осіб, немає жодної пари людей, які були б точною копією один одного. Уявляєте? Серед більше як 6 млрд. населення кожен із нас – єдиний у своїй неповторності на всій Земній кулі. А давайте зараз ми з’ясуємо, наскільки ми з вами схожі чи різні. Адже ви ровесники, навчаєтесь в одному класі, можливо, й бажання та захоплення у вас однакові.
 Отож почнемо:
- Сплесніть у долоні ті, хто любить співати.
- Тихенько тупніть ногою ті, у кого сірі очі.
- Підніміть вгору праву руку ті, хто любить морозиво.
- А тепер хай нявкне той, хто вважає себе веселим.
- Візьміться за голову руками ті,  хто інколи порушує дисципліну.
 - Підніміть вгору праву руку ті, хто прийшов на урок з гарним настроєм.
Ну то що, однакові ми з вами чи різні? Деякі бажання та захоплення у нас збігаються, але все ж таки ми різні. Кожна людина відрізняється від іншої своїм характером, звичками, мріями і бажаннями, навіть зовнішнім виглядом, і багато чим іншим.
Але … (звучить мелодія)
Існує така східна легенда.
  Одного разу боги вирішили створити Всесвіт. Створили зірки, сонце, море, гори, і створили Людину, і створили істину. Однак постало питання: куди приховати Істину, бо їм хотілось продовжити шлях пошуку Істини.
„Давайте сховаємо її на далекій зірці,” – сказав один.
„А давайте сховаємо її на далекій найвищій гірській вершині,” - запропонував інший.
„Ні, давайте покладемо її на дно найглибшої безодні.” 
А наймудріший Бог сказав:
„Ні, ми сховаємо Істину в серце людини. Тоді вона шукатиме її у всьому Всесвіті, не знаючи, що носить її постійно в собі. ”
- Діти, як ви думаєте, що таке Істина? (Відповіді учнів)
Те, заради чого живе людина, знання про те, як творити добро і долати зло. Правда, перевірена досвідом (на дошці).
- А тепер подумайте, чому Боги все-таки сховали істину в серці людини? (Відповіді учнів)
Кожен із нас – це маленький Всесвіт, це якась Істина. Ми можемо знайти Істину, якщо зазирнемо в себе, вивчимо себе, пізнаємо себе…
 5.Закріплення знань.
Творча робота „Розкажи про себе”.
 Це завдання дасть змогу більше дізнатися про себе та про інших. Завершіть речення:
 Моє улюблене заняття…
Моя мрія…
У мене є такі позитивні риси...
У мене є недоліки...
(Діти виконують завдання на окремих  аркушах, потім учитель зачитує, а діти вгадують, про кого йде розповідь)
 Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти, 

Треба трохи відпочити. 
Руки вгору, руки вниз, 
Руки в боки, руки так, 
Руки вгору, як вітряк. 
Вище руки підніміть 
І спокійно опустіть. 
На пальчики встанемо — 
До хмарин дістанемо.  
Нахиліться стільки раз, 
Скільки  вікон в класі в нас  
Скільки  я зроблю кивків
Стільки ви зробіть стрибків.

Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу, все, гаразд.

Гра «Скажи комплімент»
 А зараз допоможемо одне одному в пізнанні оцінки інших людей. Адже немає абсолютно хороших або, навпаки, поганих людей. Кожен має якісь добрі риси характеру. Гра, у яку я пропоную зараз пограти, має назву „Комплімент.” Не забувайте, що комплімент – це люб’язний вислів із похвалою. Згадайте найкращі риси характеру своїх однокласників і, звертаючись до кого бажаєте на ім’я, скажіть комплімент.
 Я пропоную вам звернутися до довідки (на дошці у дві колонки записані слова-компліменти та образливі слова).  
- Кому було приємно чути гарні слова на свою адресу?
 - Як ви думаєте, а чому ж тоді чому між людьми виникають непорозуміння, конфлікти, суперечки? (Відповіді учнів)
Певно тому, що ми  всі різні й іноді не хочемо зрозуміти співрозмовника, подивитися на ситуацію, що склалася, його очима.
Мозковий штурм
Давайте зараз разом сформулюємо  правила поведінки для конфліктних людей .(Відповіді учнів)
Не прагніть домінувати, наперекір усьому;
будьте принципові, але не боріться заради принципу;
пам’ятаєте, що бути прямолінійним добре, але не завжди;
частіше всміхайтеся;
у всьому треба знати міру;
казати правду теж треба вміючи;
будьте справедливими і терпимими до людей;
не проявляйте ініціативу там, де її не потребують;
демонструйте витримку.
Тож давайте ще раз закріпимо ці знання і подумаємо, чи завжди ми їх дотримуємось (правила вивішуються на дошці).
Правила, які допоможуть уникнути непорозумінь:
1. Поважай себе та інших людей;
2. Іди на поступки іншим, умій жертвувати власними інтересами заради спільних;
3. Радій власним успіхам та успіхам інших. Не будь заздрісний, злий.
4. Постійно самоудосконалюйся.
5. Намагайся бачити своїх друзів очима, слухати вухами, а відчувати серцем.
Давайте спробуємо жити за цими правилами, спробуємо стати кращими.
Вправа «Створи себе сам»
Дуже часто доводиться чути таке: „Людина сама створює себе.”
На аркуші паперу намалюйте зображення людини, але дуже  обережно, бо ви створюєте символічну людину – самого себе. Отож, і у кожного з вас є свої бажання, мрії, захоплення.
Напишіть своє бажання, мрію  (куди б я хотів помандрувати?)
А зараз пошукаємо, в кого бажання чи мрії виявилися однаковими. Якщо це сталося, напишіть ім’я однокласника.
6.Рефлексія.
Для чого ми грали у цю гру?
 Так, щоб ще раз переконатися, що ми з вами різні, але мрії і бажання можуть збігатися. Ось тоді ми створюємо групи, колективи, знаходимо собі друзів.
7. Підсумок заняття.


Правила, які допоможуть уникнути непорозумінь:
1. Поважай себе та інших людей.
2. Іди на поступки іншим, умій жертвувати власними інтересами
заради спільних.
3. Радій власним успіхам та успіхам
інших. Не будь заздрісний, злий.
4. Постійно самоудосконалюйся.
5. Намагайся бачити своїх друзів
очима, слухати вухами, а відчувати
 серцем.


































Комментариев нет:

Отправить комментарий