Використання блок - таблиць і структурно -логічних схем на уроках історії
Готуючись до уроків, учителю необхідно бачити весь
готовий курс історії, в загальному, і чітко описувати зв'язок між темами. Для цього необхідно "зціпити",
весь навчальний матеріал, систематизувати та узагальнити його, а потім видати
учням за допомогою блок-таблиць, або структурно-логічних схем. Це допомагає
бачити учням весь історичний процес з верху, вільно орієнтуватися в історичному
просторі, витрачати менше часу на засвоєння знань, а вчителю дає можливість
творчо опановувати новими методами викладу, виділення часу на розв'язування
творчих завдань разом з учнями.
Для кращого засвоєння матеріалу великими блоками,
можна використовувати графічні зображення.
Графічні зображення навчальної інформації мають різні
назви:
1) опорні конспекти - оформлення навчального матеріалу
у вигляді системи опорних сигналів;
2) опорні портрети - схеми - наочні символи історичних
дій групуються близько імені історичного діяча, створюючи цілісний образ
історичного періоду;
3) "павучки" - вживаються для роботи над
поняттями, учні записують назви поняття, обводячи його овалом, потім,
підбирають ключові слова - так створюються - "ніжки";
4) структурно-логічні схеми - схеми, зі своєрідним відображенням плану, вони складаються з таких же
блоків, що і великі розділи плану - з елементів, які є підпунктами.
Зазвичай такі схеми складаються з невеликої кількості
(7 ± 2) великих одиниць інформації, які відповідають психологічним законам
короткочасної пам'яті. У схемі навчальний матеріал скомпоновано так, що під час
усної роботи можна багато разів оперувати окремими частинами
схеми. Варіативне повторення дає можливість розкрити навчальний
матеріал, з різних сторін, одночасно зберігаючи його цілісність. Разом з тим,
повинні бути виділені, як вербально, так і візуально головні і другорядні
інформаційні одиниці. Логічні схеми допомагають виробити в учнів стійкі навички
логічного побудови відповіді, скорочено аргументувати захист своєї думки,
сприяти розвитку культури мовлення.
Методика є перспективною та корисною під час роботи
над великими темами-блоками. Вона дає можливість бачити весь історичний процес,
як цілісність, закладає в учнів початкові знання, на яких, далі, буде
базуватися пізнавальний процес.
Найбільш ефективно, діяти можна на перших етапах
засвоєння навчального матеріалу (продуктивного і реконструктивного). Використовувати цю методику можна і в роботі
невеликими групами (3-4 учня), це дає можливість залучити елементи змагання, і
привернути увагу учнів. Крім цього, цю методику можна об'єднати з іншими моделя: дискусійною, ігровою, пошуковою.
Дуже ефективна методика роботи з блок-таблицями і
логічно-структурними схемами. Схема може бути використана
на повторювально-узагальнюючих уроках, і уроках побудови
навчального матеріалу в кінці навчального року. Крім цього, під час підготовки
до держатестаціі і у випускних класах, коли необхідно логічно
узагальнити і класифікувати велику кількість матеріалу.
Для ефективної роботи необхідно навчити учнів
працювати в запропонованій системі. Тому можна виділити кілька основних
принципів, з якими необхідно ознайомити учнів вже на перших уроках.
Необхідно підкреслити, що фактично вся робота
базується на принципі творчої співпраці, робота в системі
"вчитель-учень".
1. Розповідь повинна складатися з 3-х частин:
- Вступна, коротка характеристика історичної ситуації;
- Основна частина - виклад основних фактів, події;
- Висновок - значення події, в історичних умовах і
його подальший вплив на хід історії.
2. Під час роботи з схемою і оповідання, повинні
використовуватися слова-зв'язки:
- "Спочатку я охарактеризую ...", "перш
за все"; "якщо говорити ... то"; "зверніть увагу на
...", "справа в тому, що";
- "Я вважаю ...", "я думаю",
"наскільки я знаю ...", "я маю на увазі ...";
- "Проблема в тому, що ...";
- "Таким чином ...", "таким чином можна
сказати ...", "підсумувавши все сказане ..."
3. У схемі важлива кожна частина:
- Стрілка показує на зв'язок між частинами і
послідовність взаємовпливу;
- Форма рамки (овал, прямокутник)
4. Записи в схемі повинні бути чіткі та стислі
(використовуються ключові слова);
5. Схема може розростатися, поповнюватися фактами,
деталями.
6. Схема є кістяком, базою, на якій буде грунтуватися
будівництво знань кожного вчителя.
Для ефективної роботи вчителя, необхідні мультемедійні
засоби.
Необхідно пам'ятати, що форми роботи з блок-таблицями і структурно-логічними схемами необхідно різноманітно вести і чітко контролювати. Можливі такі варіанти.
Наприклад:
А) На першому, вступному уроці вчитель пояснює матеріал: "основні
тенденції економічного і політичного розвитку світу з кінця XVIII до початку ХХ
століття" і, поступово малює схему. Учні фіксують схему в зошитах.
В кінці уроку, діти повинні усно поставити питання до
кожної частини схеми, і навіть короткі відповіді. Повертатися до цієї схеми
необхідно не один раз, особливо на початку вивчення нових тем.
Шляхом багаторазового промовляння досягається ефект
чіткого розуміння основних процесів і тенденцій в історичному розвитку 19
століття.
Б) Під час
пояснення нового матеріалу.
1. На уроці "Революція 1848-1849 р.р. в
Австрійській імперії та український національний визвольний рух" робота
над схемою будується наступним чином:
· Спочатку вчитель показує всю схему і пропонує учням
зачитати її зміст;
· Потім він закриває картонними картками всі складові
схеми, залишаючи відкритою тільки тему уроку;
· Поступово, під час пояснення матеріалу, в логічній
послідовності вчитель відкриває частини схеми;
· Учні обов'язково повинні робити записи в зошиті,
фактично переносити схему;
· У кінці роботи вчитель пропонує назвати основні
моменти, які розглядалися, а потім, знову поетапно відкриває складові схеми на
екрані.
2. На дошці на початку уроку вчитель малює шаблон
схеми. Далі він буде пояснювати новий матеріал, а учні після закінчення кожної
змістовної частини, повинні підібрати ключові слова і вписати їх в шаблон
схеми. Цей прийом можна використовувати на уроці "український національний
визвольний рух наприкінці XVIII ст. В першій половині XIX ст."
В) Під час
роботи на уроці
1. Викладаючи тему "Соціально-політичне життя в 2
половині. 19 століття" учні одержують завдання доробити схему, частина
якої вже складено вчителем. Міні-групи отримують завдання скласти свою схему з
певного питання. Потім, вони захищають біля дошки результати роботи.
Г) Під час
контролю засвоєння матеріалу
1. Учень біля
дошки переказує матеріал за структурно-логічною схемою;
2. Два учні біля дошки складають схему і
"проговорюють" її.
3. Письмове опитування всього класу. Завдання: за 10
хв. коротко, пов'язане переказати зміст схеми, не створюючи графічної моделі.
4. Учням роздаються картки з "деформованими"
логічно-структурними схемами. Завдання: виправити помилки.
5. Учні отримують шаблон структурно-логічної схеми або
блок-таблиці з певними темами, і повинні записати їх.
Таким чином, запропонована методика роботи з
блок-схемами допомагає:
а) учням зрозуміти логічний взаємопов'язаний процес
подій та історичних процесів;
б) вчителя і учня скласти чітку і коротку схему уроку;
в) зберегти час учителя на пошук і розробку проблемних
та індивідуальних завдань відповідно до рівня підготовки класу.
г) у роботі над матеріалами, термінами і необхідними
вміннями учнів, які містяться в програмі;
д) сприяє виробленню в учнів навичок, таких
пізнавальних операцій історичного мислення, як аналіз, синтез, узагальнення,
систематизація, класифікація;
е) чітко будувати розповідь, аргументовано захищати
свої думки, логічно викладати великі блоки інформації.
Таким чином, використання блок-таблиць і
структурно-логічних схем, дозволить учневі логічно осмислити інформацію,
отриману від викладача. Узагальнюючи інформацію з приводу старшої школи,
необхідно відзначити, що такі інноваційні способи навчання як використання
блок-таблиць, є актуальними для старшокласників.
Схема аналізу
історичних фактів, подій, явищ та процесів
Історичний факт – першоцеглинка
історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він
протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
Історична подія – сукупність логічно
завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
Історичне явище – комплекс
аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються
протягом певного часу та в певному просторі (території).
Історичний процес – ланцюг
взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних
подій і явищ:
- коли відбувалися чи проходили ці факти,
події, явища чи процеси;
- де вони проходили;
- за яких історичних обставин вони проходили;
які події пройшли напередодні;
- який розвиток вони отримали надалі;
- яка
соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
- яку
роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
-
який слід залишили ці факти,
події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
- випадковим
чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
- які
альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких
умов?
Схема аналізу подій
(з хронологічної точки зору локалізація подій у часі)коли пройшли ці події,
як довго вони тривали, в якій послідовності проходили)
* на який період історії людства вони
припадають;
* як ця
подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
* як ця подія кореспондується з однотипними
подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
* складання хронологічних чи синхроністичних
простих чи складних таблиць.
Визначення місця історичних подій у просторі
(використання карти як
історичного джерела)
* правильно займіть позицію біля
карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
* запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти
карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно,
справа – схід);
* навчіться читати легенду карти
– її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та
явища – кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця
битв тощо – зображуються на них схожими позначками;
* зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці,
портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні
„Карта – це державна шпаргалка”;
* працюючи з контурною картою, користуйтеся
кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;
* на дрібномасштабних картах окремі позначки
робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику
виконаної Вами роботи.
Схема аналізу історичного документу
Документ первинний (запис очевидця
або учасника події) чи вторинний (коментар чи переказ про подію з уст
дослідника).
* Відділіть у документі факти від коментарів
та аналізуйте їх окремо.
* Хто автор цього документу? Чиї інтереси він
захищає?
* Про що розповідається в документі? Яка
сторона події чи явища замовчується?
* Коли написаний цей документ? Як могли
вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
* Де відбувалася подія, про яку йдеться в
документі?
* Якими мотивами керувався автор документу?
* Як цей документ кореспондується з іншими
свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес?
Схема характеристики історичної особи
(складання історичного портрету)
* Історичні умови, виклики та вплив оточуючого суспільного
середовища на формування особистості історичної постаті. Особистісні якості
історичного діяча та умови їх становлення та формування.
* Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
* Якими засобами та шляхами досягається
поставлена мета.
* Основні результати діяльності історичної
особи для регіону, країни чи світу.
* У чому значення діяльності цієї особистості.
* Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини
та як історичного діяча?
Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
* читання мовчки або вголос;
* виписування дат;
* складання хронологічних таблиць;
* робота з термінами, географічними назвами,
висновками;
* виписування імен історичних персоналій;
* відбір історичних фактів для
доведення окремих суджень;
* формулювання висновків
на основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
* складання плану чи тез.
Складання плану
* Уважно
прочитайте назву теми плану,
текст параграфу.
* Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.
* Відберіть тільки той текст, який висвітлює
тему, за якою потрібно скласти план.
* 3апишіть головні, на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть
орієнтовні пункти Вашого плану.
* Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці
головні думки. Це буде простий план теми.
* Якщо план складний, виділіть провідні
(дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав
цим ідеям.
* 3найдіть дані, які розкривають кожну з
виділених вами головних ідей, і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.
* Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у
ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.
Пам'ятайте!
Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.
Конспектування
Конспектування – це стислий
виклад основного змісту прочитаного (почутого).
* Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся
засвоїти його зміст в цілому.
* Розділіть текст на окремі блоки (відносно
самостійні частини).
* Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в
ній головне.
* Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх
аргументують.
* Запишіть основні положення та ідеї тексту
або почутої інформації.
Узагальнення
Узагальнення – визначення загальних, суттєвих
ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того,
що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та
йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
* Виділіть головне поняття в отриманому
завданні.
* Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.
* Відберіть основні, типові факти з
опрацьованого матеріалу.
* Проаналізувавши їх, виділіть спільні риси.
* Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку
явища чи процесу.
Порівняння
Порівняння – це розумова операція,
спрямована на встановлення рис схожості та відмінності між певними історичними
подіями, явищами чи процесами. Етапами порівняння можуть бути:
* засвоєння об'єктів порівняння та їх запис;
* виділення критеріїв – споріднених суттєвих
ознак об'єктів, які порівнюються; це – найскладніша частина порівняння.
Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих чи інших подій,
явищ чи процесів.
* чітке формулювання й короткий запис змісту
порівняння;
* порівняння об'єктів за кожним з критеріїв;
* стисле узагальнення та його запис.
Найбільш вдалою, на наш погляд, формою порівняння є таблиця.
Як скласти хронологічну таблицю
1. Уважно читаємо текст, виписуємо дати всіх
подій, що згадуються в даному тексті.
2. Розставляємо всі події за хронологічним
порядком, тобто, першою ставимо подію, що відбулася раніше за всі, друга подія
пізніше і так далі. Останньою у списку має бути зазначена подія, що відбулася
пізніше за всі. Таблиця матиме такий вигляд:
Дата події
Зміст події
1.
2.
3.
3. Хронологічні рамки події – це
період від початку здійснення до завершення події (її початок і кінець).
Грецьке слово «хронос» в перекладі означає «час».
4. Співвіднести історичні події –
це означає порівняти їх за часом: яка з них почалася або закінчилася раніше або
вони відбувалися одночасно.
Як оцінити значення історичної події або явища
1. Визначаємо наслідки оцінюваної
історичної події (явища):
• що змінилося в житті народу,
держави, в історії якого відбулася дана подія (явище)?
• що змінилося в житті
суспільства в цілому, у житті інших на-родів і держав у результаті здійснення
даної події (явища)?
2. Визначаємо роль цих змін:
• що змінилося в житті народу,
держави, в історії якого відбулася дана подія (явище), у кращий бік (позитивні
зміни), а що - у гірший (негативні зміни)?
• що змінилося в житті
суспільства в цілому, у житті інших народів і держав у результаті здійснення
даної події (явища) в кращий і гірший бік (позитивні і негативні зміни)?
3. Підсумком роботи має стати
висновок - узагальнення отриманих результатів.
Узагальнення - це об'єднання
словом або реченням найважливіших ознак історичних подій або явищ.
Позитивні зміни можна об’єднати
словом «прогресивні» (прогрес - це рух уперед, від низького до більш
удосконаленого стану).
Негативні зміни можна об'єднати
словом «відставання», «гальмування розвитку».
Отже, у висновку варто
висвітлити:
• чи була дана історична подія
прогресивною чи гальмувала розвиток суспільства, народу, держави;
• подія (явище) може мати
суперечливе історичне значення: відігравати як позитивну, так і негативну роль
(у залежності від того, стосовно чого розглядати події (явища).
Як встановити причинно-наслідкові зв'язки при аналізі та оцінці історичних
фактів і подій.
Значення:
• Уміння встановлювати
причинно-наслідкові зв'язки при аналізі навчального матеріалу - це показник
розвиненості вашого історичного мислення.
• Крім того, це уміння сприяє
розвитку системного мислення, тобто ви будете мати знання не окремих історичних
епізодів, а представляти в цілому історичний процес, події, явища.
• Уміння встановлювати
причинно-наслідкові зв'язки між історичними явищами в рамках теми дає
можливість одержати оцінку 8 балів і вище.
• Без даного уміння неможливо
дати правильну характеристику історичній події (причина, наслідок, значення).
Якщо ви змо-жете зробити це самостійно, застосувавши уміння встановлю-вати
причинно-наслідкові зв'язки, то одержите оцінку високого рівня - 10 - 12 балів.
1. Кожна історична подія, явище,
процес є наслідком якої-небудь причини.
Причина > Наслідок
2. Наслідок одночасно може бути
причиною іншого наслідку і так далі.
Схема 1.
Причина 1 > Наслідок 1 =
Причина 2 > Наслідок 2 = Причина 3 > Наслідок 3
Комментариев нет:
Отправить комментарий